افزودن به علاقه مندی دانلود
  • تاریخ انتشار
    دوشنبه 03 بهمن 1401
  • آخرین آپدیت
    3 بهمن 1401
  • تعداد بازدید
    1 بازدید
  • نظرات
    بدون دیدگاه
  • دسته بندی
    کاربردی

چطوری سئو رو یاد بگیرم؟ 3 اصلی مرحله سئو سایت

چطوری سئو رو یاد بگیرم؟

سئوکار حرفه ای تهران

اگه بصورت ساده بخوام براتون از سئو بگم یعنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو مثل گوگل

اما این بهینه سازی به 3 بخش اصلی تقسیم میشه که در ادامه مقاله بهشون بصورت کامل اشاره میکنم

قسمت اول از 3 قسمت چطوری سایت رو سئو کنیم ، با ما در یک آکادمی همراه باشید.

سئو تکنیکال چیست ؟

What is technical SEO?

یکی از قسمت های اصلی سئو، تکنیکال سئو (Technical SEO) هست که خود این تکنیکال سئو به چندین قسمت تقسیم میشه که

سئو تکنیکال اشاره به تمامی عملیاتی در سمت وبسایت و سرور دارد که به خزنده موتور جستجو برای پیدا کردن لینک سایت و ایندکس آن کمک زیادی می‌کند. به عبارتی دیگر هدف بهینه ‌تر کردن رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات فنی و خاص است.

«سئو تکنیکال یا سئو فنی» (Technical SEO) یکی از زیرمجموعه‌های سئو است و به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند.

از این عناصر می‌توان به معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه اشاره کرد. ممکن است به این جنبه از سئو توجه بسیار زیادی نشود، اما باید بدانید که سئو تکنیکال بسیار مهم است.

مراحل سئو تکنیکال سایت گام به گام

حالا که می‌دانیم سئو تکنیکال چیست و روی چه مواردی تمرکز دارد، زمان آن رسیده تا ببینیم چه عناصری در سئوی Technical باید بهینه سازی شوند. برای این که بتوانید یک استراتژی سئو فنی موفقیت آمیز داشته باشید، باید چک لیستی از عناصر اساسی آن تهیه کرده و بدانید هر یک از آن‌ها را به چه شکلی باید بهینه سازی کنید. چک لیست اصول سئوی تکنیکال عبارت است از:

سرعت سایت (Website Speed)

ریدایرکت (Redirect)

به حداکثر رساندن کرال باجت (crawl budget)

بهینه سازی سایت مپ XML (XML Sitemap Optimization)

بهینه سازی ربوت txt

منوی برد کرامپ (Breadcrumb Menus)

استراکچر دیتا (Implement Structured Data Markup)

URL های کنونیکال (Canonical URLs)

Increase site speed

چطوری سرعت سایت رو افزایش بدیم؟

سرعت سایت یکی از مهترین فاکتور های گوگل به شما میره و امروز هم یکی از چالش برانگیزترین مراحل سئو هست و اما چطوری سرعت یک وبسایت رو افزایش بدیم؟

اجرای این مواردی که میگم بهتون ، سختی‌ های زیادی به همراه نداره، قطعاً با اجرای این موارد شاهد افزایش چشمگیر سرعت وب‌ سایتتان هستید.

۱– بهینه سازی تصاویر

سرعت لود تصاویر همانطور که می‌دونید یکی از مهمترین عوامل موثر بر سرعت بارگذاری سایت، حجم صفحات است. تصاویر تاثیر زیادی در افزایش حجم صفحات می‌گذارند. بنابراین برای استفاده از تصاویر سعی کنید تصویر مورد استفاده، از سایز مورد نیاز بزرگتر نباشد. بهتر است برای فعالیت‌های گرافیکی از فرمت PNG و برای تصاویر طبیعی از JPG استفاده شود. همچنین قبل از بارگذاری تصاویر در وب‌سایت آنها را فشرده کنید. می‌توانید با کمک ابزاهایی مثل فتوشاپ، JPEG Imager یا سایت های کاهش حجم انلاین تصاویر مثل squoosh و… این کار را به راحتی انجام دهید.

۲– استفاده از افزونه‌ی کش مرورگر

هربار که صفحه ای از یک وب‌سایت را باز می‌کنید، سرور سایت اطلاعاتی را از پایگاه داده و فایل‌های PHP دریافت می‌کند و در قالب Html به شما نمایش می‌دهد. اما این پروسه طولانی و زمان‌بر است. سرعت بالا آمدن سایت با کش برای کوتاه کردن آن کافیست یک افزونه‌ی کش نصب کنید. اینگونه با اولین load سایت بخشی از اطلاعات صفحه که معمولاً ثابت است (مثل تصاویر و فایل‌های css) در حافظه سیستم کاربر ذخیره می‌شود. حالا اگر کاربر مجدداً وارد همان صفحه شود، دیگر اطلاعات، مراحل طولانی اولیه را طی نمی‌کنند و از کش دریافت می‌شوند. اگر یک وب‌سایت وردپرسی دارید می‌توانید از افزونه‌های زیر استفاده نمایید. WPFFPC WP Rocket WP Super Cach W3 total cache معرفی افزونه‌ی WP Rocket و نحوه‌ی انجام تنظیمات آن

۳- استفاده از قالب‌های مناسب

گاهی حین استفاده از قالب‌هایی با کدنویسی ضعیف و ناکارآمد شاهد کند شدن وب‌سایت خود هستیم. سعی کنید از قالب‌هایی استفاده کنید که سبک‌ و ساده‌تر هستند و انیمیشن و تحرکات بیهوده ندارند. اگر از خدمات طراحی قالب وردپرس شرکت‌های مختلف استفاده کرده‌اید، حتماً از استاندارد بودن طراحی قالب مطمئن شوید.

۴- استفاده از افزونه‌هایی با سرعت بیشتر

اگر از وردپرس یا جوملا یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنید مراقب سرعت پلاگین‌ها باشید! بعضی از پلاگین‌ها با کدنویسی ضعیف خود موجب اجرای کند و در نتیجه کاهش سرعت سایت می‌شوند. بهتر است این افزونه‌ها را پاک کنید و از افزونه‌های مناسب‌تری استفاده نمایید.

۵- کنترل فعالیت‌های پس زمینه

زمانی که ما در صفحه‌ی سایت در حال مشاهده‌ی مطالب هستیم، ممکن است فعالیت‌هایی در پس ‌زمینه در حال انجام باشند. مثلاً افزونه‌‌های پشتیبان‌گیر(backup) در حال تهیه نسخه پشتیبان باشند، یا برنامه‌هایی که از قبل توسط cron jobsها ایجاد کرده‌ایم، اجرا می‌شوند. این اعمال می‌توانند در سرعت وب‌سایت اثر داشته باشند. بنابراین بهتر است در میزان استفاده از آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. همچنین زمان‌بندی اجرای آنها را به ساعاتی که وب‌سایت متحمل ترافیک کمتری است موکول کنیم.

۶- استفاده از CDN

افزایش سرعت با Cdn اگر وب‌سایت فعالی دارید و کاربرانی از کشور‌های مختلف به سایت شما سر می‌زنند (ضمن تبریک به شما!) پیشنهاد می‌کنیم به سراغ CDN بروید. با فعال سازی CDN اطلاعات سایت در سرور‌هایی از سرتاسر جهان ذخیره می‌شود. اینگونه اطلاعات برای هر کاربر از نزدیک‌ترین سرور به شخص بارگذاری می‌شود و نه از سرور اصلی سایت ما. این فرآیند باعث می‌شود سرعت لود سایت افزایش یابد.

۷- میزبانی فایل‌های چند رسانه‌ای

اگر در سایت خود از ویدیو و پادکست‌های متعدد استفاده می‌کنید، این بسیار عالی است! اما بهتر است آنها را مستقیماً در هاست خود بارگذاری نکنید. برای افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های مصرف پهنای باند یک هاست آپلود ویدیو تهیه کنید یا از وب‌سایت‌هایی مثل آپارات کمک بگیرید.

۸- فشرده کردن فایل‌های کد

فایل‌های javascript ،css ،html که بالای ۱۵۰ بایت حجم دارند را با gzip فشرده کنید. Gzip یک روش موثر است که می‌تواند حجم فایل‌ها را تا ۷۰٪ کاهش دهد. برای فعال‌سازی آن از طریق فایل htaccess. طبق آموزش سایت gtmetrix اقدام نمایید. سعی کنید سطرهای خالی بین کدها را ازبین ببرید، کامنت‌ها را حذف نمایید و خلاصه اینکه تا حد امکان فایل‌ها را فشرده‌تر کنید.

۹- کم کردن تعداد ریدایرکت‌ها

گاهی با لینک‌هایی مواجه می‌شوید که با کلیک روی آن بعد از بازشدن آدرسی از سایت به صورت اتومات به صفحه‌ی جدیدی انتقال داده می‌شوید. این همان ریدایرکت است. با کاهش ریدایرکت‌ها می‌توان سرعت سایت را افزایش داد.

۱۰- استفاده از lazy load

اگر از تصاویر و ویدیوهای متفاوت در وب‌سایت استفاده کرده‌اید بهتر است حالت lazy load یا همان بارگذاری کند را فعال کنید. در این روش به جای load شدن یک‌باره‌ی همه‌ی تصاویر و ویدیو‌ها، بارگذاری متناسب با بخش قابل روئیت صفحه انجام می‌شود. یعنی هربار که کاربر به سمت پایین صفحه اسکرول کند، تصاویر آن بخش بارگذاری می‌شوند. این روش تاثیر خوبی در بالا بردن سرعت سایت خواهد داشت. برای فعال کردن آن نیز می‌توانید از افزونه‌هایی همچون WP Rocket استفاده نمایید.

۱۱- کاهش تعداد درخواست‌های صفحه

از بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت می‌توان به کاهش درخواست‌های ارسالی به سرور اشاره کرد. برای بارگذاری هر المانی در صفحه لازم است تا درخواستی به سرور ارسال شود پس می‌توان گفت ساده‌ترین روش کاهش درخواست‌ها به سرور، کاهش تعداد المان‌های صفحه‌ است. بنابراین با حذف تصاویر، بنر، توضیحات یا هر بخش غیرمهم از صفحه سایت می‌توان آن را بهینه سازی کرد.

۱۲- تاخیر در بارگذاری فایل‌ها

احتمالا شما که به دنبال افزایش سرعت سایت خود هستید، بعد از تست سایت در ابزارهای مختلف سنجش سرعت، عبارت defer را مشاهده کرده‌اید. خطاهای defer از ما می‌خواهند فایل‌های سنگین را با تاخیر لود کنیم. برای انجام این کار کافیست از افزونه‌های بهینه سازی و کش در وردپرس استفاده کنید. زیرا اغلب این افزونه‌ها ویژگی defer را دارا هستند. SEO site with redirect

چطوری با Redirect صفحات رو سئو کنیم؟

خیلی خوب می دانید که نقل و انتقالات بی دلیل اتفاق نمی‌افتند. برخی از صاحب خانه‌ها به دلیل این که محل سکونت‌شان در طرح قرار گرفته است مجبور به ترک خانه می‌شوند و برخی دیگر به قصد تعمیرات برای مدثی ساختمان یا خانه را ترک می‌کنند .

به عنوان مدیر سایت بعضی اوقات مجبورید آدرس صفحه یا صفحاتی در سایت خود را تغییر دهید یا به طور کامل دامنه سایت را عوض کنید.

در این مواقع ریدایرکت‌ها به دادتان می‌رسند تا علاوه بر حفظ اعتبار خود بخاطر سایت قبلی، بتوانید کاربران خود را به سایت جدید راهنمایی کنید.

در یک نگاه کلی به کاربرد Redirect باید بگوییم زمانی از ریدایرکت ها استفاده می کنید که:

  • آدرس تمامی صفحات وب سایت به طور کامل تغییر کرده باشد. در این حالت با دادن بک دستور کلی به راحتی می‌توانیم تمامی صفحات را به آدرس جدید انتقال دهیم.
  • در داخل سایت خود چندین صفحه با موضوعات و محتواهای یکسان دارید که وجود آن‌ها جز جریمه

crawl budget چیست و تاثیر آن بر سئو

گوکل همیشه تمام صفحات یک سایت را فوراً تغییر نمی دهد. در واقع، گاهی اوقات، ممکن است هفته ها طول بکشد. این ممکن است مانع تلاش های سئوی شما شود. ممکن است صفحه فرود بهینه سازی شده شما ایندکس نشود. در این مرحله، وقت آن است که بودجه خزیدن خود را بهینه کنید. ما در این مقاله بحث خواهیم کرد که «بودجه خزیدن» چیست و چه کاری می توانید برای بهینه سازی آن انجام دهید. اگر گوگل یک صفحه را فهرست بندی یا index نکند، آن صفحه برای هیچ جستجویی در گوگل رتبه و رنک نمی گیرد. پس به این نکته توجه کنیم که : اگر تعداد صفحات وب سایت شما از مقدار بودجه خزش ربات گوگل بیشتر باشد، شما قطعا در وب سایت خود صفحاتی دارید که فهرست بندی و ایندکس نمی شوند. با اینحال اینطور بگویم که اکثر وب سایت ها نیازی نیست نگران بودجه خزش باشند. گوگل به خوبی کار می کند صفحات و وبسایت ها را پیدا کرده و فهرست بندی می کند. اما چندین مورد وجود دارد که باید بودجه خزش بررسی شود : شما یک وب سایت بزرگ را اداره می کنید : اگر وب سایت شما به قدری بزرگ است که دارای چندین هزار صفحه باشد، مانند سایت های خبری و فروش، گوگل ممکن است در پیدا کردن صفحات و فهرست بندی به دردسر بیفتد. تعدای زیادی صفحه اضافه کرده اید : اگر به تازگی یک دسته با تعداد زیادی صفحه به وب سایت خود اضافه کرده اید، باید به بودجه خزش خود دقت کنید که صفحات را پیدا کرده و کلیه صفحات را فهرست بندی کند. تعداد زیادی تغییر مسیر : تعداد زیاد تغییر مسیر زنجیره های تغییر مسیر باعث کاهش مقدار کرال باجت شما می شود. Easily SEO the site with the site map

چطوری با نقشه سایت سریع ایندکس کنیم؟

نقشه سایت شامل تمام URL های مهم وب سایت ، آخرین بروزرسانی ها و… است که به رباط موتورهای جست وجو کمک میکند راحت ترمطالب یک وب سایت را مرور و ایندکس کنند. بهتر است بدانیم نقشه سایت ها چهار نوع اصلی زیر هستند: Normal XML Sitemap: معمول ترین نوع نقشه سایت است که اغلب وب سایت ها از این نوع نقشه سایت استفاده می کنند. Video Sitemap: نقشه سایت ویدئو به گوگل کمک می کند تا بتواند ویدئو هایی که در سایت خود استفاده کردید را راحت تر مرور کند. News Sitemap: این نقشه سایت محتوای که گوگل نیوز تایید کرده است را مرور می کند. Image Sitemap: سایت مپ تصاویر نیز به دریافت و ایدکس گوگل کمک می کند.

بهینه سازی Robots.txt در سئو تکنیکال

robots.txt فایل متنی است که مالک وبسایت می تواند با ساخت آن به ربات موتورهای جستجو بگوید که چگونه صفحات وبسایت او را کاوش و ایندکس کنند.

بهینه‌سازی فایل robots.txt برای سئو از نظر سئو چند مورد در مورد فایل robots.txt وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود: – فایل‌هایی که در دستور disallow قرار می‌گیرند، به طور کلی خزیده نمی‌شوند. به این معنا که حتی لینک‌های داخل این فایل‌ها نیز تبدیل به نوفالو می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید لینک‌های داخل صفحه فالو باشند از روش دیگری به جای disallow استفاده کنید. – استفاده از دستور disallow برای عدم نمایش اطلاعاتی مانند اطلاعات خصوصی کاربران بی‌فایده است؛ چراکه ممکن است شما از صفحات دیگر سایت به این صفحه لینک داده باشید و در نتیجه خزنده‌ها یا ربات‌ها از طریق آن لینک‌ها به صفحه مذکور رسیده و آن را ایندکس نمایند. – معمولاً اطلاعات فایل robots.txt در موتورهای جستجو برای یک روز در کش ذخیره می‌شود؛ لذا اگر محتوای این فایل را تغییر دادید و قصد دارید موتورهای جستجو زودتر از این تغییرات مطلع شوند، لازم است فایل را مجدداً در کنسول گوگل قرار دهید. چطوری با Breadcrumb سایت رو سئو کنیم؟

چطوری با Breadcrumb سایت رو سئو کنیم؟

برد کرامب از جمله عناصر بسیار مهم در هر سایت است که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد. این عنصر نوعی مسیریاب بوده و در سئو سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. شاید برای شما هم پیش‌ آمده باشد که بعد از وارد شدن به یک سایت به بخش‌ های مختلف آن سر بزنید، اما بعد از مطالعه محتواها و صفحات متعدد هیچ اطلاعاتی از مسیر پیمایش شده نداشته باشید. در چنین مواقعی یک برد کرامب با ثبت مسیر پیموده شده می‌تواند به شما در یافتن موقعیت کنونی خود در داخل سایت کمک زیادی می‌کند. در واقع هدف اصلی نشانگر یا Breadcrumb کمک‌کردن به مخاطبین و کاربران برای یافتن موقعیت کنونی خود در داخل سایت‌ها است. علاوه بر همه اینها برد کرامپ به موارد زیر هم کمک میکنه

لینک سازی داخلی

افزایش تجربه کاربری (UX) سایت

کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)

مزیت های Structured Data چیست؟

علاوه بر محتوایی که درون سایت قرار می‌گیرد و همچنین لینک‌های مناسب، رعایت سئوی صفحات سایت از اهمیت بالایی برخوردار است که این کار را می‌توان توسط استراکچر دیتا (Structured Data) انجام داد.

استراکچر دیتا (Structured Data)، در واقع قسمتی از کد است که آن را در کدنویسی سایت خود قرار می دهید و از این طریق کاری می‌کنید که موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد سایت شما پیدا کنند. علث نام گذاری آن این است که این قطعه کد به صورتی ساختار یافته است که باعث می‌شود موتو های جستجو به راحتی آن را بخوانند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید از آن استفاده کنیم؟

استفاده از این کد باعث می‌ شود زمانی که موتور های جستجو شروع به گشتن می‌ کنند شما را در بالای لیست نمایش دهند. بنابراین، اگر شما از این کد به درستی استفاده کنید، موتور های جستجو هنگام جستجو سایت شما را با اطلاعات بیشتری به کاربر نمایش می‌ دهند.

بنابراین، زمانی که شما در لیست نمایش قرار داده می‌ شوید، فضای بیشتری را در اختیار خواهید داشت چرا که اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می‌ دهید. همین مورد باعث افزایش شانس شما برای جلب مخاطب می‌ شود.

چرا باید از URLهای کنونیکال برای سئو استفاده کنیم؟

این تگ، معمولا به صورت rel = “canonical” استفاده می‌شود. ‌

تگ‌های کنونیکال، راهی هستند تا به موتورهای جستجو بگوییم کدام URL مشخص، نسخه اصلی برای یک صفحه است.

این تگ‌ها به شما امکان می‌دهند URL کنونیکال را برای یک صفحه مشخص کنید. یک لینک کنونیکال به وب‎مسترها این امکان را می‌دهد تا با تعیین نسخه «متعارف» یا «ترجیحی» یک صفحه وب، از بروز مطالب تکراری جلوگیری کنند.

این URLها برای کمک به شما در مقابله با محتواهای تکراری که می‌توانند بر عملکرد سایت شما تاثیر بگذارند، به وجود آمده‌اند.

اما، به‌طور خاص، دلایل زیادی وجود دارد که شما باید از URLهای کنونیکال به عنوان یکی از روش‌های سئوی تکنیکال در حوزه‌های زیر تمرکز کنید:

URLی که باید در نتایج جستجو نشان داده شود را مشخص کنید

سیگنال‌های لینک را از طریق صفحات تکراری یا مشابه، ادغام کنید

جلوگیری از کرال شدن صفحات تکراری توسط گوگل بات

مدیریت محتوای همزمان

تنظیم یک URL کنونیکال در وردپرس

نحوه اجرای صحیح ‌تگ rel = canonical

برای مشاهده قسمت دوم آموزش جامع سئو سایت اینجا کلیک کنید

The post چطوری سئو رو یاد بگیرم؟ 3 اصلی مرحله سئو سایت appeared first on یک آکادمی.

دانلود باکس

Download Center
  • آخرین آپدیت
    3 بهمن 1401

موارد مشابه

ارسال دیدگاه

ایمیل شما عمومی نخواهد شد و نزد سایت محفوظ می‌باشد.

دیدگاه کاربران

0
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است اولین نفر باشید!